Zoeken in deze blog

vrijdag 4 augustus 2017

Blik op batik

Werp eens een blik op batik

Batik ik je interieur
Je denkt er niet zo gauw aan, het is geen trend, maar textiel items in je interieur met een batikdessin geven een bijzondere sfeer. Denk aan wandkleden, gordijnen, lampenkappen, kussens, spreien en ja zelfs als bekleding van banken en stoelen.

Het is wel een kunst om batik toe te passen in jouw interieur. Het kan al gauw een iets al te Afrikaanse uitstraling krijgen, waar overigens ook niks mis mee is als je hier van houdt. Maar als je dat niet nastreeft wees dan bescheiden, maar consequent met het toepassen van batik.




































Batikstof techniek
Batik stof is een geweven stof die na het aanbrengen van een waslaag in een bepaald motief, een verfbad krijgt. Dit proces kan meerdere malen herhaald worden waarbij de waslaag tussen de verschillende kleuren verfbaden door, verwijderd of toegevoegd wordt. Hierdoor ontstaan de karakteristieke decoraties op batikstof. Doordat de was een beetje kan barsten ontstaat en soort craquelé effect. 
Er is een grote variëteit in natuurlijk ogende kleuren, van pastel tot fel. 
Ik ben zelf erg gecharmeerd van batikstof. Er liggen nog wat originele lappen batikstof in mijn lappenkast. Deze heb ik van familieleden gekregen die in Afrika hebben gewoond. De lappen hebben in mijn fantasie al honderden toepassingen gehad, maar ik ben er zo zuinig op dat het tot nu toe nog niet tot uitvoering is gekomen.

Wil jij batikstof toepassen in je interieur, maar je weet niet hoe? Ik adviseer je met genoegen.


Image result for batik kussen
Bron afbeelding: AliExpress
Image result for batik sofaImage result for batik sofa
Image result for batik kussen
Bron afbeelding: DaWanda.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten