Zoeken in deze blog

vrijdag 14 januari 2011

PROJECT ASSEN: VAN KANTOORRUIMTE TOT GROEPS/PRAKTIJKRUIMTE

Ontsproten uit de creatieve kamer van THongeWoonadvies

Opdracht voor Fenna Janssen, diëtist en therapeut in Assen van  http://10kilolichter.nl/


Op http://www.ongewoonadvies.com/wordpress/van-kantoor-tot-praktijkruimte/ zie je een diashow van het begin tot het eindresultaat.

Van kantoorruimte tot groeps/praktijkruimte

Opgetogen kwam ze naar me toe……. Het gaat door! En ze maakte een blije beweging met haar hele lijf. Ik heb het huis met praktijkruimte gekocht! Weliswaar niet het gedroomde boerderijtje met uitzicht op weilanden met koeien, maar een nieuwbouwhuis in de eigen, vertrouwde nieuwbouwwijk. Voor de klanten wel zo prettig………! En weet je wat? zei ze tegen mij. Jij, als aankomend interieurontwerper mag de praktijk voor mij ontwerpen, indelen en inrichten! Als je wilt natuurlijk……… Blij als ik voor haar was, nog blijer werd ik van deze vraag. Ja, natuurlijk wil ik dat! Dat is nog eens wat anders. Een ruimte waar groepen mensen komen is toch wat anders als een keuken of een woonkamer. Voor mij, als interieurontwerper in opleiding bij het IVB, een hele leuke uitdaging dus. En een opdracht die echt uitgevoerd wordt. Mijn eerste echte opdracht. Superleuk en prettig spannend!

van kantoorruimte
tot groeps/praktijkruimte

Op een zonnige dag in oktober mocht ik met haar mee om de ruimte te zien, op te meten en foto’s te maken. De ruimte heeft een hele bijzondere vorm en lijkt nog het meest op een trapezium. Niet echt gemakkelijk dus. Helaas werd het een haastig, afgeraffeld bezoek. Geen tijd meer voor foto’s in elk geval….. En thuis, aan de tafel met mijn liniaal, potloodjes en markers moest ik het doen met minimale gegevens. 
Gelukkig kreeg ik nog een bouwtekening waar ik wel een eindje mee uit de voeten kon.
Verder heb ik met mijn opdrachtgever een uitgebreid gesprek gehad en was ik op de hoogte van haar wensen en eisen en het [minimale] budget. Ik heb dit eerst op een rijtje gezet en later verwerkt in de werkbeschrijving die ze samen met de tekeningen en de sfeercollages van mij kreeg.
De ruimte moest een zitplaats bieden aan 15 personen,  rust en onzijdigheid uitstralen en minimalistisch ingericht worden. De donkergrijze grindvloer is een gegeven. Ik heb gekozen voor een fotobehang op de grootste wand met een zen-achtige print. Dit behang is de grote blikvanger in de ruimte en bepaald gelijk de [rustige] sfeer. Verder is als kleur parelgrijs en een vleugje vergrijsd lila toegevoegd waardoor het niet steriel en koud overkomt.
De strakke, witte tafeltjes zijn verrijdbaar en de eenvoudige, witte stoelen zijn stapelbaar. Hierdoor kan ook eventueel loopruimte gecreëerd worden. Dit was ook een wens van mijn opdrachtgever.

Half december 2010 was het klaar en zie hier het resultaat. We krijgen erg veel complimenten en men vindt de praktijkruimte ge-wel-dig !

Het totale eindresultaat
Nou, een goed begin voor een startend interieurontwerper toch? Mede dankzij mijn enthousiasme, bevlogenheid, creativiteit en de goede opleiding natuurlijk. Maar ook hebben mijn opdrachtgever en ik elkaar haarfijn aangevoeld. Het resultaat is zoals ik het mij voorgesteld had. Op een gegeven moment, toen het einde van de werkzaamheden in zicht was, zei ze tegen mij: Weet je waar het op begint te lijken?.............Op jouw sfeercollage! En inderdaad, toen ik het resultaat zag, keek ik naar mijn sfeercollage. Een hele mooie ervaring!

Mijn opdrachtgever vond het erg fijn dat ik haar ‘maatje’ was in dit interieuravontuur. Mooi compliment! Zij en ik zijn allebei helemaal tevreden en genieten van het resultaat.


Ik ben ook benieuwd naar jouw mening! Reageer maar!


1 opmerking:

  1. Op verzoek van Fenna plaats ik hier haar reactie op mijn ontwerp voor haar praktijkruimte:

    Dag Titia en andere eigenaren van een ruimte,
    ik ben erg blij dat Titia mijn praktijkruimte heeft ontworpen! Haar eerste ontwerp paste bij mijn wensen: rust uitstralend, kleuren passend bij mijn website, redelijk low budget.
    Tijdens de verhuizing was het heerlijk dat het helder was hoe de inrichting van de praktijkruimte zou worden. Fijn om Titia als maatje en adviseur te hebben. Een aanrader!
    Fenna Janssen, dietist-therapeut

    BeantwoordenVerwijderen